Festival fotografije VIZUALIZATOR i Tivat Photo Days raspisuju foto-konkurs „Refleksije“ namenjen fotografima i fotografkinjama iz Srbije. Odabrani autor ili autorka dobiće jedinstvenu priliku da prikaže svoje radove na samostalnoj izložbi na međunarodnom festivalu u Tivtu.

Ovo je prilika za autore i autorke iz Srbije da predstave svoj rad široj publici, povežu se sa istaknutim fotografima i kustosima iz regiona i stekne međunarodnu vidljivost kroz festivalske programe i medijsku promociju.

Tema konkursa: REFLEKSIJE

Reflektovati znači promišljati, preispitivati, sagledavati stvari iz drugačijih uglova. Refleksija nije samo misaoni čin, već i umetnički proces. 

Festival fotografije VIZUALIZATOR i Tivat Photo Days pozivaju profesionalne fotografe i umetnike iz Srbije da pošalju svoju interpretaciju teme refleksije. 

Fotografije mogu proizaći iz introspekcije, odnosa sa svetom ili misaonog procesa; mogu odražavati simbolički prikaz ideje ili promišljanje o percepciji i stvarnosti. Istovremeno, fotografije koristiti reflektujuće površine da na promišljen način preoblikuju vizuelni doživljaj i ponude drugačije perspektive.

Tražimo autentične fotografske priče koje promišljaju lične, društvene, emocionalne ili konceptualne refleksije kroz umetničku viziju i vizuelni izraz. 

Konkurs je otvoren do 31. marta 2025. 

Tehnički uslovi za prijavu

  • Fotografije imenovati po principu: ime i prezime autora_redni broj fotografije (npr. janko_jankovic_1).
  • Naziv rada ili serije fotografija i godina nastanka moraju biti jasno označeni.
  • Dozvoljena je minimalna obrada fotografija (svetlo, krop, kontrast, boja, crno-belo).
  • Fotografije poslati u formatu JPG, s dužom ivicom od najmanje 1500 piksela, kao i u originalnoj veličini spremnoj za štampu, organizovane u odvojenim folderima.

 

Svaki autor/ka može poslati najmanje 15, a najviše 25 fotografija na zadatu temu. Prednost će imati konceptualni radovi, kao i radovi nastali u protekle dve godine, ali su i stariji radovi dobrodošli.

Prijave sa radovima slati na mejl adresu info@vizualizator.rs

Pravo učešća na konkursu imaju isključivo punoleteni državljani Republike Srbije.

Odabrani/a autor/ka će biti obavešten/a putem mejla najkasnije do 04. aprila 2025.

Svečano otvaranje izložbe odabranog autora ili autorke biće održano 11. aprila 2025. u JU Muzej i galerija Tivat. Pobedniku/ci konkursa biće obezbeđeni put i smeštaj, kako bi lično prisustvovao/la otvaranju i predstavio/la svoj rad publici u Tivtu.

Medijska vidljivost, profesionalna promocija i povezivanje sa istaknutim fotografima i kustosima iz regiona obezbeđeni su kroz saradnju festivala VIZUALIZATOR i Tivat Photo Days. 

Kriterijumi selekcije

  1. Koncept i originalnost
  2. Estetika
  3. Tehnički kvalitet
  4. Usklađenost sa temom izložbe
  5. Kreativna upotreba tehnike i medija

Autorska prava

Sva autorska prava na poslate fotografije ostaju u vlasništvu autora. Organizatori konkursa se obavezuju da će sve fotografije biti potpisane imenom i prezimenom autora prilikom prikazivanja na izložbenim postavkama, kao i u promotivne svrhe u digitalnim, štampanim i elektronskim medijima povezanim s ovom izložbom i projektom.

Organizator konkursa i izložbe preuzima odgovornost za štampu fotografija, organizaciju izložbe, kao i selekciju pristiglih radova. Organizator zadržava pravo na eventualne izmene pravila konkursa, o čemu će pravovremeno obavestiti javnost.

Prijavom na konkurs, autori potvrđuju da prihvataju sve navedene uslove učešća, da su fotografije koje prijavljuju njihovo originalno delo i da niko drugi ne polaže autorska prava na njih. Fotografije koje sadrže uvredljiv sadržaj, veštački poboljšane ili predstavljaju animaciju neće biti uzete u obzir. Takođe, fotografije nagog tela koje objektivizuju ljude, kao i uvredljive fotografije ljudi, neće biti razmatrane.

Za maloletene osobe prikazane na fotografijama neophodno je obezbediti odobrenje od roditelja ili staratelja.

Konkurs „Refleksije“ deo je projekta „OUT OF FRAME: Promoting New Perspectives Through Photography“, koji realizuju Centar za razvoj fotografije i Fluid Drum u okviru programa Culture and Creativity for Western Balkans (CC4WB).

Projekat Culture and Creativity for Western Balkans (CC4WB), finansiran od strane Evropske unije, usmeren je na podsticanje dijaloga na Zapadnom Balkanu kroz jačanje kulturnih i kreativnih sektora radi povećanja socio-ekonomskog uticaja. Tokom perioda od 48 meseci, projekat CC4WB ima za cilj unapređenje performansi kulturnih i kreativnih industrija kroz poboljšanje veština, znanja, pristupa finansijskoj podršci, povećanje konkurentnosti, kao i podršku koprodukciji i cirkulaciji dobara i usluga širom Zapadnog Balkana.

Zapletena mreža pripadnosti

Od 29. novembra do 12. decembra na sajtu Vizualizatora.

„Zapletena mreža pripadnosti“ se odnosi na kompleksnost sa kojom se suočava subjekat mešovitog porekla smešten u sliku beline.

Zapletena mreža pripadnosti podiže svest o mešovitom subjektu u fotografiji u Evropi, o subjektu koji je i crn i beo, ali istovremeno ni jedno ni drugo. Mešoviti subjekt menja pozicije u Evropi koja sebe vidi kao belu, dok ima specifično iskustvo „nečega između“. Nina se bavi sukobom koji nastaje u pokušaju da istraži svoju pripadnost, sa svojom majkom, u belom društvu. To je pozicija iz koje govori njena serija slika, pozicija subjekta koji ima i švedsko i šrilankansko poreklo, mada istovremeno ne osećajući se dovoljno ni Šveđankom ni Šrilankankom. Ovaj rad se bavi binarošću crnog i belog koji se koriste kao polarizujući identiteti. Umesto toga, ovaj rad traži prihvatanje činjenice da veliki broj ljudi ima ovakvo iskustvo i da ta pozicija može da pomogne u razbijanju rasnih kategorija.

Ove slike su deo projekta koji kombinuje prizore mirog života, portrete i prirodu u metaforičkoj mešavini, istučući isprepletanost narativa, mitova, kontrole i hibridnosti. Prvobitno su bile objavljene od strane Raking Leaves, za knjigu A-Z of conflict. Nina se bavila ovom temom u serijama i na drugim projektima, doktorirala je na Univerzitetu Vestminister 2015. godine. Nina je na čelu programa fotografije na osnovnim studijama na Akademiji umetnosti i dizajna u Geteborgu, što je jedini program specifičan za fotografiju u Skandinaviji.

Tribina „Žene iza objektiva“ se bavi pitanjima ženske vizuelne percepcije i senzibiliteta. Ovo je prva tribina na ovim prostorima čiji je fokus rad žena kao fotografa.

Saznajte koja je razlika između muških i ženskih fotografa, ne samo kada je u pitanju prihod već i sam rad.

Na tribini se diskutuje o uticaju majčinstva na žene kako fizički tako i psihički i kako taj aspekt prikazuju u svojim radovima (ili ne prikazuju). Istaknuto je od kolike je važnosti da postoje eksluzivno ženske grupe zbog specifičnosti stvari koje samo žene mogu da osete i razumeju. Takođe, saznajte da li žene imaju u određenim situacijama lakši pristup subjektu od muškarca i kako zbog toga što su žene mogu bolje da se približe određenim situacijama i uđu u njihovu dubinu – što je značajno i prilikom vizuelnog aspekta ljudskih prava i rada sa osetljivim grupama.

Gledaoci će imati priliku da čuju suprotstavljene stavove – različita mišljenja od fotografkinja iz različitih evropskih zemalja, o njihovom iskustvu i preprekama sa kojima se suočavaju u svom životu i radu.

Zahvaljujemo Ambasadi Švedske u Beogradu za podršku u realizaciji tribune.

Učesnice tribine:

Linda Bournane Engelberth (Norveška)
Carine Van Gerven (Belgija)
Ursula Rock (Austrija)
Marija Janković (Srbija)
Sanja Knežević (Srbija)
Nina Mangalanayagam (Švedska)
Moderatorka tribine, Andrea Jovanović

Tara Fallaux je fotografkinja i režiserka iz Holandije. Školovala se u Holandiji i Sjedinjenim Američkim Državama u oblasti fotografije i filma, nakon čega započinje karijeru portretne i dokumentarne fotografkinje. Danas najčešće kombinuje personalne fotografske i filmske projekte sa onim komercijalnog karaktera. Kroz fotografski i filmski medij, autorka nastoji da odgonetne misterije svakodnevnih susreta, te u fokus svog rada stavlja ljudsku vitalnost i sudbinu, kao i načine na koje one oblikuju svet koji okružuje Tarine likove. U nameri da temeljno ispita ljudske odnose, njeno istraživanje nadilazi fizičke susrete, usložnjava se i zalazi u one teže dostupne, mentalne i psihološke dubine. Iako je njen opus dosta tematski heterogen, pri čemu se kao ujedinjujući faktor ističe univerzalnost tema koje obrađuje, autorka svakom od njih uspeva da podstakne posmatrače na kontemplaciju. Za svoje predstavljanje publici Festivala fotografije VIZUALIZATOR 2020, Tara je sastavila jedinstvenu kompilaciju fotografija iz više projekata, kojom nastoji da ispita mnogobrojne ženske identitete i načine na koje se oni vizuelno manifestuju. Krećući se od konvencionalnih i očekivanih prikaza žena, pa do onih neočekivanih, čak iznenađujućih, autorka poziva posmatrače da zavire u ženski mikrokosmos, uvodeći ih u intimne priče portretisanih i sve nijanse emotivnog spektra kroz koje prolaze. Različite profesije, raspoloženja i odnose ona navodi upravo kao argument kojim želi da istakne da je pravo na slobodu ekspresije dato svakom pojedincu.

OVER THE RAINBOW (film od 40 minuta)
Film prati Leni (82), koja se, nakon smrti svoje majke, upušta u avanturu obilaska sveta biciklom. Nije odmakla dalje od Novog Zelanda, a već je upoznala ljubav svog života-ženu. Odlučna u nameri da maksimalno iskoristi ostatak svog života, ona donosi odluku da prestane da beži od svojih želja i prihvati sebe u potpunosti.
Priča koju prati film je jedinstvena i pozitivno konotirana, budući da se protagonistkinja konačno, u zrelim godinama, okreće dugo priželjkivanom životu i odnosima, što čini bez ikakve gorčine u pogledu njenog ranijeg života. Prihvata sebe i svoju seksualnost sa jedrinom i entuzijazmom. Ipak, postoji nešto zbog čega se kaje.

Holandija-logo-1

17. Novembar (Četvrtak) – Radionica-UK Parobrod, Kapetan Mišina 6aotvaranje izložbe “PEOPLE IN NEED” 

18. Novembar (Petak) – Galerija Nikola Radošević, Delijska 3 / Uskočka 5 Ema Bednarž – Otvaranje izložbe 

24. Novembar (Četvrtak) – Kuća Đure Jakšića, Skadarska 34 Boro Rudić- otvaranje izložbe  “FLICKERING”

26. Novembar (Subota) – Progres, Zmaj Jovina broj 8-10  PPS (PRESS PHOTO SRBIJA)

27. Novembar (Nedelja) – Galerija Nikola radošević, Delijska 3 / Uskočka 5 Lorenzo Castore – otvaranje izložbe

29. Novembar (Utorak) – UK Parobrod, Kapetan Mišina 6a. Akt fotografija – otvaranje izložbe 

2. Decembar (Petak) – Galerija Nikola Radošević, Delijska 3 / Uskočka 5. FDU – Izložba radova studenata ”MISSING BODY” 

Izazovi eko novinarstva

Naziv: Izazovi eko novinarstva
Mesto: Muzej primenjenih umetnosti
Datum: Novembar 24, 2019
Vreme: 15:00
Deskripcija: Edukativna EKO radionica za novinare ima za cilj da uključi jednu od najmoćnijih medija u temama zaštite životne sredine, a samim tim i povećati ekološku svest građana i institucija. Obuke se izvode u saradnji sa Fakultetom Biologija i poljoprivreda u Beogradu. Seminari za novinare održavaju se u Beogradu i traju dva dana.

Vizuelna medijska pismenost

Naziv: Vizuelna medijska pismenost
Mesto: Steamship
Datum: Novembar 21, 2019
Vreme: 15: 00
Deskripcija: Američka fotografkinja Sara Naomi Levkovicz govoriće o važnosti medijska pismenost kao i potencijalne opasnosti u slučaju njene primene. Kroz primere rada u Americi, novinari će imati priliku da razmene iskustva i znanje iz ove oblasti, ali takođe naučiti o načinu rada u Sjedinjenim Državama.

TRIBINA: „BG EKO PRESS“

Naziv: Zaštićene ekološke površine Beograda – značaj, uloge perspektive
Mesto: Muzej primenjenih umetnosti
Datum: Novembar 24, 2019
Vreme: 17: 30

Beograd, neki će pomisliti na sivi, betonski grad. Ali Beograd ima i važne delove, zaštićena područja o kojima moramo da se brinemo. Tribinom želimo da ukažemo na značaj očuvanja zaštićenih područja i pronalaženje puteva do grada. Mi odgajamo građane svest o značaju ekologije za kvalitet života. Forum organizuje Udruženje DISKURS u saradnji sa Festivalom Photographi VISUALIZER.

TRIBINA: „Vizuelna medijska pismenost“

Naziv: Vizuelna medijska pismenost
Mesto: Steamship
Datum: 1.12. 2019.
Vreme: 17: 30

Fotografija u medijima puna je informacija, ali i simbola. Medijski radnici moraju predavati njih stvoriti, a gledaoci moraju da pročitaju. Šta znači biti odgovoran medij fotograf? Znači razumevanje pravila vizuelne poruke. Važno je posmatraču preneti emocije, obavestiti ga, ukazati na značajne socijalne promene, indikativni trenuci, neponovljivi, oni koji se tiču samo jedne stvari – čoveka, medija potrošač, čiji pogled na svet zavisi od sočiva.

TRIBINA: „Prava-Kamera: Vizuelni koraci i ljudska prava“

Naziv: Prava-kamera: Vizuelni koraci i ljudska prava
Lokacija: Pride info center
Datum: 26.11.
Vreme: 17: 30

Kakav je uticaj fotografije u borbi protiv stereotipa i stigmatizacije? Savremena holandska fotografija otvara nam put da sagledamo značaj fotografije u savremenim društvenim okolnostima. Borba za ljudska prava – kroz umetnost. Fotografija pruža ovu mogućnost. Umetnik, gost iz Holandije, pokazaće nam kako umetnost u Holandija je dostigla one grupe koje nisu medijski zastupljene. Aktivizam kroz fotografsko stvaranje je tema koja postoji u svetu dugi niz godina i koja se razvija stidljivo u Srbiji. Dokumentarna fotografija je čoveku najbliža. Tako je u ovom žanru svakodnevni život neobičnih ljudi je najzastupljeniji – kako su se našli ispred sočiva kao zagovornici slobode izbora?

TRIBINA: „Ruta“

Naziv: Ruta
Mesto: Muzej primenjenih umetnosti
Datum: Novembar 30, 2019
Vreme: 17: 30

Kroz diskusiju predstavnika različitih profesija, objedinimo priču o sledećem migranti na putu ka „slobodi“, „boljem životu“ i „obećanoj zemlji“. Forum je inspirisan dugoročnim projektom grupe fotografa koji su ga pratili trnovit put migranata iz Sirije i time ukazao na njihove svakodnevne borbe. U potrazi za hranom i sklonište, često gladni i neispavani, sukobljavaju se ne samo sa okolinom već i sa sebe. Kako im pomoći da pronađu svoje mesto u kolažu različitih nacija, religija i okruženja? Mogu li se pomiriti kulturne razlike i prevazići predrasude? Mi smo raspravljajući o ovim još uvek gorućim pitanjima današnjice iz drugog ugla 30. novembra u Muzej primenjene umetnosti.

TRIBINA: „Ko je Milun Mrvić?“

Naziv: Ko je Milun Mrvić?
Mesto: Kuća Đ. Jakšića
Datum: Novembar 23, 2019
Vreme: 17:30

Digitalizacija nam je pružila ogromne šanse. Stari fotografski materijal pojavio se i pre oči kao da smo uklonili sloj prašine sa starog foto-albuma. Odjednom, ON je ispred od nas – Milun Mrvić. Čovek, svedok, fotograf, nezavisni istraživač vremena u koju je živeo. Fotografije iz Muzeja grada Skoplja povezuju Skoplje i Beograd između njih dvoje svetski ratovi. To nije bio običan period u životu ljudi sa ovih prostora. Istorijski događaji, ostavljeni pod velom tajne, možda dobiti novi epilog sa digitalizacijom?

Towards the eighth in a row photography festival „Visualizer“ – What is photography, when the first permanent photography was taken? What types of cameras are there, what are their settings? Guided by the idea of introducing you to photography and bringing photography closer as a medium. on the Instagram profile of the „Visualizer“ festival, we share with you interesting facts about photos, we listen to your ideas and suggestions for new content that you want to be informed about. Follow the Instagram page on how to have fun and educate in the way we welcomed this year’s „Visualizer“ together.

Espen Rasmussen

ESPEN RASMUSSEN – NAJAVA IZLOŽBE
Autor teksta: Tijana Duka, istoričar umetnosti

Svetski priznati norveški fotograf i dobitnik preko 50 prestižnih nagrada Espen Rasmussen izložbom People in need 17. novembra u 19h u UK Parobrod svečano otvara ovogodišnji Vizualizator. Rasmussenov rad u profesionalnoj fotografiji uveliko je prepoznat na internacionalnom nivou, što mu daje epitet jednog od najprominentnijih profesionalnih fotografa današnjice. Na 10. Vizualizatoru i domaća publika ima priliku da se upozna sa dometima Rasmussenovog dela.

Urednik fotografije u jednom od vodećih norveških magazina Verdens Gang (VG) i član čuvene fotografske agencije VII, Rasmussen u svojim fotografijama ogoljava surove aspekte savremene društvene realnosti i ukazuje na goruće političke, socijalne i ekološke probleme sa kojima se suočava savremena civilizacija. Snažne ljudske priče ispričane podjednako snažnim fotografskim jezikom donele su autoru brojne nagrade i priznanja – nekoliko nagrada World Press Photo, prvu nagradu Sony World Photography, nekoliko nagrada Picture of the Year International i preko 40 nagrada Norvegian Picture of the Year. Rasmusen dugi niz godina radi na nekoliko dugoročnih projekata (TRANSIT, Hard.Land, White Rage) koji ga vode do Kolumbije, Jermenije, Avganistana i drugih delova sveta.

Izložbom fotografija na ovogodišnjem Vizualizatoru autor dokumentuje posledice društvenih kriza, ekoloških problema, prirodnih katastrofa i političkih previranja.

Rasmussen od 17h u UK Parobrod vodi radionicu u kojoj su pozvani da učestvuju domaći profesionalni fotografi kako bi u saradnji sa međunarodno priznatim autorom nadogradili svoja znanja.

https://www.espenrasmussen.com/

Ema Bednarz

IZLOŽBA – EMA BEDNARZ
Autor teksta: Tijana Duka, istoričar umetnosti

Izložbom Sedi sa svime na ovogodišnjem festivalu predstaviće se priznata srpska autorka Ema Bednarž, čiji radovi potvrđuju visoke domete koje ostvaruje domaća profesionalna fotografija.

Autorka se bavi pitanjem ljudskih odnosa u eri društvenih medija kao dominantnih načina socijalne interakcije. Kroz medijum fotografije, Bednarž u datom društvenom kontekstu istražuje učenje japanskog filozofa Šunrua Suzukija. Baveći se problemom razumevanja sveta, Suzuki je svoj pristup zasnovao na ideji poistovećovanja čoveka sa njegovim okruženjem. Sledeći Suzukijeva uputstva, autorka izložbom Sedi sa svime poziva na dublje sagledavanje sveta i ljudi oko nas, kroz otvorenost i prihvatanje.

 

Boro Rudić

IZLOŽBA – BORO RUDIĆ
Autor teksta: Tijana Duka, istoričar umetnosti

Izložba Flickering u okviru desetog izdanja Vizualizatora predstavlja rad Bore Rudića, nagrađivanog makedonskog i u svetu afirmisanog profesionalnog fotografa.

Prikazanim radovima autor postavlja pitanje granica percepcija i uloge estetike u njihovom (re)definisanju. Rudić u medijumu fotografije istražuje prostor koji leži izvan komforom određenog vizuelnog poimanja i u svoju zapitanost uključuje i samog posmatrača.

Boro Rudić se kao autor ostvario na poljima umetničke i propagandne fotografije, kao i foto dizajna. Jedan je od nekolicine fotografa koji su imali priliku da izlažu u likovnom salonu Makedonske akademije nauka i umetnosti.

Nosilac je zvanja Majstora fotografije, najvišeg fotografskog zvanja koje dodeljuje Foto Savez Makedonije. Tokom višedecenijskog rada primio je preko 60 nagrada, među kojima Gold Media Lions u Kanu 2009. i srebrnu statuetu na Euro Effie Awards 2014. u Briselu.

Lorenzo Castore

IZLOŽBA – LORENZO CASTORE
Autor teksta: Tijana Duka, istoričar umetnosti

Izložba Lorenza Castorea na 10. Vizualizatoru upoznaje domaću publiku sa fotografijom nagrađivanog italijanskog i međunarodno prepoznatog autora. Izbor radova koji će biti predstavljen na ovogodišnjem festivalu približava višedecenijski opus Castorea kao profesionalnog fotografa i vizuelnog umetnika.

Izložene fotografije prenose specifičnost Castoreovog pristupa, koji temi prilazi ne samo iz ugla posmatrača, već i kao učesnik priče. Njegove radove karakteriše snažan vizuelni izraz grubih, nerafiniranih tonova koji Castore, ne bez određenog poetskog senzibiliteta, ostvaruje u crno-beloj fotografskoj tehnici.

Lorenzo Castore jedan je od najcenjenijih profesionalnih fotografa današnjice čiji dometi uveliko osvajaju internacionalnu scenu. Fotografijom počinje da se bavi u Americi, beležeći život njujorških ulica. Njegov rad se, dalje, preko rodne Italije nastavlja ka drugim delovima sveta. Castoreove fotografije, između ostalog, nastaju u Francuskoj, Poljskoj, Indiji, Meksiku i Kubi. Na Kosovu i Albaniji 1999. godine svojim fotografijama beleži sudbinu srpskog naroda.

Castore je dobitnik brojnih nagrada, među kojima Dintorni dello Sguardo, Mario Giacomelli, Leica European Publishers’ Award. Učestvuje u različitim projektima u kojima, pored fotografije, istražuje i druge vizuelne medije. Izlaže širom sveta i svoj dosadašnji rad objavio je kroz nekoliko monografija.

http://www.lorenzocastore.com/

Nestalo Telo

NESTALO TELO/MISSING BODY


Izložbom pod nazivom Nestalo telo/Missing body na ovogodišnjem festivalu predstaviće se mladi domaći fotografi.

Ljudsko telo kao neprolazna umetnička inspiracija, glavni je motiv radova u kojima autori kroz fotografiju izražavaju fascinaciju telom u kontekstima njegovog odsustva, odnosno drugačijih vidova vizuelne percepcije.

 

AKT Fotografija

IZLOŽBA AKT FOTOGRAFIJA

Izložba Akt fotografija upoznaje publiku sa radom domaćih fotografa okupljenih oko grupe „Salon des Refusé – Salon odbijenih“.

Vanvremenski motiv koji svoju interpretaciju pronalazi u svim medijima vizuelne umetnosti od njene najranije istorije do danas, akt kao estetizovana predstava nagog ljudskog tela prisutna je i u fotografiji. Poimanje ljudske nagosti i načina njenog vizuelnog prikazivanja uslovljeno je društvenim i kulturnim činiocima koji su kroz istoriju umetnike neretko stavljali pred izazov.

Autori u prikazanim radovima istražuju problem akta u savremenoj umetničkoj fotografiji koja u kontekstu razjedinjenih društvenih vrednosti nastoji da opravda svoje mesto.

Scroll to Top